Πολιτικές διαχείρισης ανθρώπινων πόρων εν μέσω οικονομικής κρίσης

Συνέντευξη της Ζωής Δουζένη, Executive Vice President της Data Communication στην Καίτη Θεοσοδοπούλου
Διαχείριση Ανθρώπινων πόρων σε περίοδο κρίσης
 

ΕΙΔΙΚΑ σε δύσκολους καιρούς, ο ρόλος του HR θα πρέπει να ενδυναμώνεται. Το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού θα πρέπει να κατευθύνει τους εργαζόμενους και να τους βοηθά να απεγκλωβιστούν από το αίσθημα ανασφάλειας που προκαλούν οι δυσμενείς συνθήκες. Παράλληλα, όπως λέει, σε συνέντευξη της στο EXECUTIVE, η αντιπρόεδρος της Data Communication, Ζωή Δουζένη, η οποία είναι και υπεύθυνη για τα θέματα ανθρώπινου δυναμικού στην εταιρεία, το HR θα πρέπει να παρέχει χα απαραίτητα κίνητρα στους εργαζόμενους, που θα τους οδηγήσουν σε μεγαλύτερο προσωπικό αποτέλεσμα και κατ' επέκταση στην επίτευξη των υψηλών και βιώσιμων επιχειρηματικών αποδόσεων.

 

Επιπλέον, η ανάγκη για ενίσχυση του ομαδικού πνεύματος είναι περισσότερο επιβεβλημένη από οποιαδήποτε άλλη χρονική περίοδο του παρελθόντος.

 

Οι επιχειρήσεις οι οποίες θα δημιουργήσουν ένα πλέγμα προστασίας απέναντι στην αρνητική οικονομική συγκυρία, είναι αυτές που θα βγουν κερδισμένες.

 

Η κ. Δουζένη δηλώνει ότι όχι μόνο δε σκέφτονται απολύσεις προσωπικού στην Data Communication, αλλά βάσει του πλάνου που έχουν εκπονήσει, θα προχωρήσουν σε προσλήψεις που κρίνονται αναγκαίες. Αναφέρεται, επίσης, στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα παροχών που εφαρμόζουν και στην αξιοποίηση της διαφορετικότητας, επισημαίνοντας ότι το 46% των εργαζομένων στην εταιρεία είναι γυναίκες.

 

Πιστεύει, επίσης, ότι στην Data Communication έχουν διαμορφώσει τις συνθήκες για τη δημιουργία κλίματος καινοτομίας, ζητώντας από τους εργαζόμενους τη δική τους συμμετοχή, μέσω της υποβολής προτάσεων βελτίωσης των πρακτικών και μεθόδων της επιχείρησης.


Η ΖΩΗ ΔΟΥΖΕΝΗ ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΜΙΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΟ ΥΦΕΣΗΣ

Ο στρατηγικός σχεδιασμός μιας επιχείρησης εν μέσω οικονομικής κρίσης δεν προϋποθέτει απαραίτητα τη μείωση των εργαζομένων που απασχολεί.

 

Πολλές φορές, μάλιστα, η πολιτική μείωσης προσωπικού μπορεί να έχει και αρνητικό αποτέλεσμα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, υποστηρίζει, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο EXECUTIVE, η αντιπρόεδρος της Data Communication, Ζωή Δουζένη, η οποία είναι και υπεύθυνη για τα θέματα ανθρώπινου δυναμικού στην εταιρεία. Δηλώνει ότι όχι μόνο δε σκέφτονται απολύσεις προσωπικού στην Data Communication, αλλά βάσει του πλάνου που έχουν εκπονήσει, θα προχωρήσουν σε προσλήψεις που κρίνονται αναγκαίες. Η κ. Δουζένη αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα παροχών που εφαρμόζουν και στην αξιοποίηση της διαφορετικότητας, επισημαίνοντας ότι το 46% των εργαζομένων στην εταιρεία είναι γυναίκες. Πιστεύει, επίσης, ότι στην Data Communication έχουν διαμόρφωσα τις συνθήκες για τη δημιουργία κλίματος καινοτομίας, ζητώντας από τους εργαζόμενους τη δική τους συμμετοχή, μέσω της υποβολής προτάσεων βελτίωσης των πρακτικών και μεθόδων της επιχείρησης.

"ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΠΛΕΥΡΑΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
ΓΙΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ
ΘΕΩΡΩ ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ, ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΜΠΝΕΥΣΗ
ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ Η ΑΝΩΤΕΡΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΝΑ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ
ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΤΗΣ."

Η αντιπρόεδρος της
Data Communication,
Ζωή Δουζένη, η οποία είναι και υπεύθυνη για τα θέματα ανθρώπινου δυναμικού στην εταιρείαl

 


ΚΥΡΙΑ Δουζένη, σε δύσκολους καιρούς, όπως αυτοί που διανύουμε, οι πρώτες περικοπές στις επιχειρήσεις αφορούν τον τομέα του HR. Ισχύει το ίδιο και σε σας; Πώς πιστεύετε ότι θα επηρεάσει η οικονομική κρίση τον τομέα του HR από δω και πέρα και πώς αυτός πρέπει να αντιδράσει;

Είναι γεγονός ότι, πλέον, δραστηριοποιούμαστε σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον το οποίο απαιτεί προσεκτικές κινήσεις σε επίπεδο διαχείρισης πόρων. Αν και σαν εύκολη οδός μπορεί να ακούγεται η πολιτική των περικοπών, ωστόσο το να χτίσει κανείς μια ομάδα και πόσο μάλιστα να πετύχει και το βέλτιστο σημείο απόδοσης, απαιτεί μεγάλη επένδυση από πλευράς εταιρείας. Αυτή π επένδυση θα πρέπει να προστατεύεται στο μέγιστο δυνατό βαθμό και ειδικά σε δύσκολους καιρούς, ο ρόλος του HR θα πρέπει να ενδυναμώνεται.

 

Ειδικότερα, το τμήμα του HR θα πρέπει να κατευθύνει τους εργαζόμενους και να τους βοηθήσει να απεγκλωβιστούν από το αίσθημα ανασφάλειας που προκαλούν οι δυσμενείς συνθήκες. Παράλληλα, θα πρέπει να παρέχει τα απαραίτητα κίνητρα στους εργαζόμενους, που θα τους οδηγήσουν σε μεγαλύτερο προσωπικό αποτέλεσμα και κατ' επέκταση στην επίτευξη των υψηλών και βιώσιμων επιχειρηματικών αποδόσεων.

 

Επιπλέον, η ανάγκη για ενίσχυση του ομαδικού πνεύματος είναι περισσότερο επιβεβλημένη από οποιαδήποτε άλλη χρονική περίοδο του παρελθόντος. Οι επιχειρήσεις οι οποίες θα δημιουργήσουν ένα πλέγμα προστασίας απέναντι στην αρνητική οικονομική συγκυρία, είναι αυτές που θα βγουν κερδισμένες.

 

Σκέφτεστε προσλήψεις τους επόμενους μήνες;

Αν και η διεθνής οικονομική ύφεση έχει αναμφισβήτητα διαμορφώσει ένα κλίμα επιφυλακτικότητας στον επιχειρηματικό κόσμο, όσον αφορά την προσέλκυση νέου προσωπικού, ωστόσο εμείς, βάσει του πλάνου που έχουμε εκπονήσει, θα προχωρήσουμε σε προσλήψεις που κρίνονται αναγκαίες για την ομαλή λειτουργία των τμημάτων της εταιρείας.

 

Έχετε προχωρήσει ή θα προχωρήσετε σε απολύσεις;

Ο στρατηγικός σχεδιασμός μιας επιχείρησης εν μέσω οικονομικής κρίσης δεν προϋποθέτει απαραίτητα τη μείωση των εργαζομένων που απασχολεί. Πολλές φορές, μάλιστα, η πολιτική μείωσης προσωπικού μπορεί να έχει και αρνητικό αποτέλεσμα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

 

Σημαντικός μοχλός για την επίτευξη της βιωσιμότητας μιας εταιρείας σε περιόδους κρίσης είναι τα κίνητρα για τη βελτίωση της απόδοσης του προσωπικού και η εφαρμογή μηχανισμών για την αύξηση του αποτελέσματος που παράγεται σε ποιοτικό και ποσοτικό επίπεδο. Η εσωτερική δομή και οργάνωση που διαθέτει η Data Communication βελτιστοποιεί την απόδοση των στελεχών της, εξυπηρετώντας με αποτελεσματικό τρόπο τις εκάστοτε εταιρικές ανάγκες. Ως εκ τούτου, δεν έχουμε πραγματοποιήσει απολύσεις και δε σκοπεύουμε να προβούμε σε σχετικές κινήσεις.

 

Ισχυρίζεστε ότι διαθέτετε ανταγωνιστικά πακέτα αμοιβών για όλα τα στελέχη. Τι περιλαμβάνουν; Ειδικά, για το 2010, τι περιλαμβάνουν και κατά πόσο θα τα επηρεάσει η οικονομική κρίση;

Η Data Communication προσφέρει στους εργαζομένους της ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παροχών, το οποίο περιλαμβάνει, εκτός από το μισθό, και τη διάθεση bonus. Η παροχή bonus, η οποία προσδιορίζεται μέσα από την επίτευξη συμφωνημένων στόχων, έχει αποδειχτεί ότι αποτελεί για τα στελέχη μας μια σημαντική αναγνώριση και ανταμοιβή των επενδύσεων τους σε χρόνο, αλλά και προσπάθεια. Το συνολικό ύψος των bonus αποδίδεται βάσει της ατομικής, αλλά και της ομαδικής απόδοσης των εργαζομένων.

 

Επιπλέον, η εταιρεία, στο πλαίσιο των ενεργειών της για την ενίσχυση του mobile working, προσφέρει στο προσωπικό της όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό, όπως τηλέφωνο, laptop και αυτοκίνητο.

 

Μια ακόμη παροχή της εταιρείας στους εργαζομένους της είναι η δυνατότητα μετεκπαίδευσης και απόκτησης νέων δεξιοτήτων, μέσω συμμετοχής σε σεμινάρια και workshops. Στην εταιρεία δίνουμε έμφαση στη διά βίου εκπαίδευση, όπως επίσης και σε παροχές που προσφέρουν επιπλέον οφέλη στον εργαζόμενο.

 

Η υγεία αποτελεί άλλον έναν κλάδο στον οποίο επενδύουμε. Στις νέες κτηριακές μας εγκαταστάσεις διαθέτουμε ιατρείο, γιατρό και, σε συνεργασία με ιδιωτικά κέντρα υγείας, παρέχουμε επιπλέον ιατρικές επισκέψεις στους εργαζομένους μας.

 

Το 2010 δε φέρνει κάποια αλλαγή στην πολιτική της εταιρείας αναφορικά με τις παροχές της. Η εταιρεία θα συνεχίσει να προσφέρει ό,τι περισσότερο μπορεί στο ανθρώπινο δυναμικό της, τον πολυτιμότερο πόρο ανάπτυξης της.

 

Τι διαφορετικό πιστεύετε ότι κάνει η εταιρεία σας στον τομέα του HR, σε σύγκριση με τις άλλες εταιρείες;

Στην Data Communication πιστεύουμε ότι το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί τον πολυτιμότερο συντελεστή επιτυχίας μιας επιχείρησης και πρωταρχικό παράγοντα ανάπτυξης. Ως εκ τούτου, έχουμε δημιουργήσει ένα περιβάλλον το οποίο προσφέρει στον εργαζόμενο ένα φιλικό κλίμα, μέσα στο οποίο καλλιεργούνται οι σχέσεις συνεργασίας και το ομαδικό πνεύμα. Επιπλέον, ένας σημαντικός παράγοντας, στον οποίο επενδύουμε, είναι η διαρκής εκπαίδευση και επιμόρφωση των εργαζομένων μας και σε αυτή τη βάση έχουμε διαμορφώσει ειδικές διαδικασίες και εκπαιδευτικά προγράμματα για την ομαλή ένταξη των νέων συναδέλφων.

 

Είναι σημαντικό για εμάς να διατηρούμε μια σχέση εμπιστοσύνης με τον κάθε υπάλληλο ξεχωριστά και να μοιραζόμαστε μαζί του τα όνειρα, τις προσδοκίες μας αλλά και τις δυσκολίες που επικρατούν στην αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, γίνονται μηνιαίες συναντήσεις ανάμεσα στους διευθυντές των τμημάτων και τους εργαζόμενους και διερευνάται το ποσοστό επιτυχίας των στόχων που έχουν τεθεί, καθώς και τα περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης. Επιπλέον, ανά έξι μήνες ερχόμαστε σε επαφή με τον κάθε εργαζόμενο ξεχωριστά και εξετάζουμε τις προσδοκίες και τις προοπτικές εξέλιξης του μέσα στην εταιρεία.

 

Με κριτήριο την ομαλή εσωτερική λειτουργία, φροντίζουμε να ενημερώνουμε τακτικά το προσωπικό που απασχολείται στην εταιρεία, αποστέλλοντας newsletter που περιλαμβάνουν νέα αναφορικά με την πορεία της εταιρείας, αλλά και των ίδιων των στελεχών της. Ολα αυτά τα χρόνια έχουμε δημιουργήσει ένα δίαυλο επικοινωνίας με το σύνολο των εργαζομένων, με αποτέλεσμα όλες οι προτάσεις τους σχετικά με τη λειτουργία, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της Data Communication να αποτελούν αφετηρία για την πορεία και εξέλιξη της.

 

Τέλος, πέρα από τα απαραίτητα εφόδια που παρέχει η Data Communication, τα οποία μπορούν να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη απόδοση σε κάθε εργαζόμενο, σημαντική είναι και η επένδυση της εταιρείας από πλευράς υποδομής και εξοπλισμού.

 

Η επιχείρηση διαθέτει σύγχρονες κτηριακές εγκαταστάσεις, άνετους εσωτερικούς χώρους, αίθουσες εκπαίδευσης και meeting rooms προσφέροντας στον εργαζόμενο ένα λειτουργικό εργασιακό περιβάλλον.»

 

Το 46% των εργαζομένων στην επιχείρηση είναι γυναίκες. Τι σημαίνει αυτό για σας, ιδιαιτέρως όσον αφορά την απόδοση της επιχείρησης; Έχετε επηρεάσει προσωπικά ως αντιπρόεδρος και υπεύθυνη HR;

Θεωρώ ότι στόχος μιας επιχείρησης είναι να δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλους, να επενδύει στη διαφορετικότητα και να αξιοποιεί τις δυνατότητες του κάθε στελέχους αποτελεσματικά. Προς αυτή την κατεύθυνση, η Data Communication ακολουθεί και σέβεται την έννοια του Diversity και αναμφισβήτητα αποτελεί ιδιαίτερη τιμή μας που σε έναν παραδοσιακά ανδροκρατούμενο χώρο, όπως ο κλάδος της πληροφορικής, ένα μεγάλο ποσοστό των εργαζομένων μας, το 46%, αποτελείται από το γυναικείο φύλο.

 

Στην Data Communication το γυναικείο φύλο συμμετέχει με το ίδιο ποσοστό στις διευθυντικές θέσεις της εταιρείας και έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των πελατών μας. Σε όρους απόδοσης επιχείρησης, θα έλεγα ότι αυτή κρίνεται στις δεξιότητες, τις ικανότητες, και το χειρισμό απαιτητικών καταστάσεων που θα επιδείξει ο εργαζόμενος.

 

Στη δική μας περίπτωση, είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τα στελέχη μας, τόσο από το γυναικείο όσο και από το ανδρικό φύλο.

 

Ποιοι παράγοντες συμβάλλουν στην ανάπτυξη της καινοτομίας;

Η ευελιξία και η προσαρμογή στα νέα δεδομένα συμβάλλει αποφασιστικά στην ανάπτυξη και στην ανταγωνιστικότητα που χρειάζεται κάθε σύγχρονη επιχείρηση.

 

Κύριος παράγοντας για την ανάπτυξη της καινοτομίας είναι να υπάρχει εταιρική καινοτομική αντίληψη, η οποία να χαρακτηρίζει όλα τα τμήματα της επιχείρησης και όλους τους εργαζόμενους.

 

Η κουλτούρα της συνεχούς επαγρύπνησης που διέπει μία σύγχρονη επιχείρηση βασίζεται στο ίδιο το ανθρώπινο δυναμικό, σε καινοτόμους ιδέες, στην πρωτοτυπία αλλά και στο αποτέλεσμα της δημιουργικής συνεργασίας και ανταλλαγής απόψεων. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και οι προοπτικές εκμάθησης που προσφέρονται στο προσωπικό, καθώς και η πρόθεση της διοίκησης να υλοποιεί επενδύσεις στην κατεύθυνση αυτή.

 

Τέλος, η τεχνολογία και τα συστήματα οργάνωσης που διευκολύνουν την εφαρμογή νέων ιδεών και υποστηρίζουν επαρκώς τους μηχανισμούς παραγωγής ωθούν σημαντικά στην ανάπτυξη καινοτομιών σε κάθε σύγχρονη επιχείρηση.

 

Στην Data Communication πιστεύω ότι έχουμε διαμορφώσει τις συνθήκες για τη δημιουργία κλίματος καινοτομίας, ζητώντας από τους εργαζόμενους τη δική τους συμμετοχή, μέσω της υποβολής προτάσεων βελτίωσης των πρακτικών και μεθόδων της επιχείρησης. Πληθώρα διαδικασιών έχουν θεσπιστεί γι' αυτόν το σκοπό: τα ατομικά meetings, ο ετήσιος προγραμματισμός και το "κουτί ιδεών" είναι μόνο μερικές από αυτές.

 

Επίσης, τα στελέχη του Τμήματος Έρευνας & Ανάπτυξης εργάζονται συστηματικά και καλούνται να ανταποκριθούν στους στόχους που τίθενται από τη διοίκηση της εταιρείας, όσον αφορά τη διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων αναβάθμισης των εφαρμογών της εταιρείας και της υιοθέτησης νέων τεχνολογιών.

 

Ποιες θεωρείτε ως τις βασικές προϋποθέσεις για να είναι ικανοποιημένοι οι εργαζόμενοι και να αποδίδουν περισσότερο;

Βασικές προϋποθέσεις από πλευράς εταιρείας θεωρώ τα κίνητρα, το όραμα, και την έμπνευση που μπορεί η ανώτερη διοίκηση να μεταφέρει στους εργαζομένους της.

 

Ένα πολύ σημαντικό κίνητρο για τον εργαζόμενο είναι να αισθάνεται υπερήφανος για την εταιρεία στην οποία ανήκει, να μπορεί να μοιράζεται τις σκέψεις του, τις φιλοδοξίες του σε μια επιχείρηση και να πιστεύει ότι ανήκει σε μια μεγάλη ομάδα.

 

Το όραμα και η έμπνευση αποτελούν περισσότερο άυλες ιδέες, οι οποίες όμως έχουν τρομερή επιρροή και αποτελούν τις κινητήριες δυνάμεις σε μια επιχείρηση. Η επιβράβευση και ο έπαινος εξίσου επιτελούν πολύ σημαντικό ρόλο στην ικανοποίηση του εργαζόμενου, αφού αποτελούν την αναγνώριση των κόπων και προσπαθειών του.

 

Ένας εργαζόμενος ο οποίος είναι ικανοποιημένος από το περιβάλλον στο οποίο εργάζεται, μπορεί να ανταποκριθεί ευκολότερα στις προκλήσεις της θέσης του. Παράλληλα, θα πρέπει να αμείβεται δίκαια για το έργο που παράγει και να βλέπει προοπτικές προσωπικής ανέλιξης στο χώρο εργασίας του. Είναι επίσης σημαντικό για τον κάθε υπάλληλο να αισθάνεται ότι έχει ίση μεταχείριση με τους άλλους συναδέλφους του, ανεξάρτητα από τη θέση που κατέχει.

 

Η Data Communication

Η Data Communication AE ιδρύθηκε το 1987 και έχει ως αντικείμενο δραστηριότητας την παροχή ολοκληρωμένων λύσεων πληροφορικής σε επιχειρήσεις και οργανισμούς του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, καθώς και σε λογιστικά γραφεία. Εξειδικεύεται στην ανάπτυξη εφαρμογών λογισμικού διαχείρισης. Μέχρι σήμερα έχει διαθέσει 35.000 προγράμματα σε 17.000 πελάτες.

 

Ναυτεμπορική - Ένθετο Executive | 18 Ιανουαρίου 2010

Συνεχής Ανάπτυξη

Περισσότερα

«Η αγορά λογισμικού δεν είναι κορεσμένη»

Περισσότερα